Blogg om företagande, industri, transport och tillverkning i Sverige

Blogg om företagande, industri, transport och tillverkning i Sverige

Fordonstransport

- Posted in Transport by

Fordonstransport av köpt bil

Fick hjälp med fordonstransport av bil

Jag köpte ett riktigt renoveringsobjekt till bil för två veckor sedan.

Jag gillar att meka med bilar och har köpt, rustat upp och sedan sålt ett par bilar genom årens lopp. Det är mest en hobby för mig, jag gillar som sagt att meka och om jag i slutändan kan få tillbaka några kronor på alla timmar jag lagt ner och alla delar som jag köpt så är väl det helt okej.

Hur som helst, för två veckor sedan så hittade jag ett intressant objekt uppe i Dalarna. Det var en Volvo v70 från 2015 som hade en del problem och ägaren var trött på att hålla på att fixa saker och ting hela tiden så han kunde tänka sig att sälja den billigt.

Den hade inte gått så farligt långt för att vara en Volvo, endast 13 000 mil, vilket inte är så mycket för den typen av bil.

Jag pratade med säljaren och bestämde mig sen för att åka dit och kika på bilen lite närmare. Det var en del småfel som behövde fixas till samt två lite större saker. Dock inget som var över min förmåga att fixa till.

Så efter lite förhandlande av priset så kom vi överens till slut och jag stod ännu en gång som ägare till en bil som behövde fixas till.

Eftersom jag bor rätt långt ifrån Dalarna och bilen var avställd och inte körduglig så behövde jag hjälp med transport av min bil. Jag hade för all del kunnat hyra ett släp och köra ner bilen själv men jag var inte speciellt sugen på att köra i 10 timmar med en bil på släp, det gick väl an när man var yngre men numera är jag inte intresserad av såna äventyr.

Jag ringde Axess Logistics och bad de anordna en fordonstransport åt mig och det löste de utan problem och i början på veckan så levererade de bilen till mig.

Nu är det med andra ord dags att dra på sig blåstället och börja skruva på ännu en bil.

Arbete på väg

- Posted in Transport by

Jag ska börja köra väghållningsfordon

Som ni alla vet har jag börjat jobba inom bygg och anläggningsarbete. Det är ett hektiskt jobb med mycket ansvar och ingen dag är den andra likt. Jag tycker ju stora fordon och att se när jobbet blir gjort! Mindre kul är att jobba på vintern då det är kallt och tidiga morgnar i mörkret är påfrestande. Men att jobba med väghållningsfordon är så himla kul så det är värt det! Att arbeta på väg är lite som att vara vägens riddare. Det är jag som föregår med gott exempel och det krävs extremt mycket kunskap inom området då jag måste ha stenkoll på trafikregler, mer koll än vad andra trafikanter har. Detta kan också göra jobbet farligt. Bilar kör snabbt på motorvägar och det gäller att ligga steget före och kunna se risker i förväg. De farligaste riskfaktorerna inom trafiksäkerhet kan vara ouppmärksamhet, för hög hastighet, låg ålder och trötthet. Därför gäller det att hålla sig uppdaterad inom trafikverkets senaste krav.

Jag och min kollega gick en kurs på Skandinaviens Entreprenadutbildningar inom arbete på väg. Det är en onlinekurs som man kan göra vart man vill och när man vill. Så smidigt! När man slutfört kursen får man också ett kompetensintyg, eller certifikat som det så fint heter. Arbete på väg är en kurs som följer trafikverkets senaste krav och är obligatorisk om man ska arbeta med väghållningsfordon eller annan vägarbete. Skandinaviens Entreprenadutbildningar erbjuder olika nivåer på kursen beroende på vilket typ av arbete man ska utföra. Jag tog alla 3, alltså 1.1 - 1.3. Men min kollega gjorde bara 1.1 och 1.2. Kursen inom arbete på väg har en giltighetstid på ca 5 år. Jag är iallafall supernöjd med min distanskurs och nu kan jag börja jobba med arbete på väg på riktigt.

Industrimålning i Västerås

- Posted in Industri by

Bra lösning på industrimålning i Västerås

Jag är chef för en industri där vi producerar virke. Hela lokalen har blivit sliten över åren och behöver därför målas om invändigt men vi har tyvärr inte möjlighet till att stanna upp hela produktionen enbart för att måla om lokalen. Jag har sökt efter en lösning på detta problem ett tag nu och nu äntligen har jag funnit lösningen på hur vi ska kunna boka en industrimålning i Västerås utan att stanna upp produktionen.

Jag hittade ett företag som heter TPM Industrimålning och som utför industrimålning i Västerås och har spetskompetens inom området, vilket så klart känns tryggt. Men det bästa med detta företag är att man kan boka industrimålning i Västerås utan att behöva stanna upp sin produktion. De har en framtagen teknik med ett dammfritt system som gör att produktionen inte behöver stannas upp inför industrimålningen, vilket kommer spara mig otroligt mycket pengar och tid.

Deras system som heter Nespri Tec reducerar färgdimman till 100%, vilket är helt unikt. Jag bokade direkt en tid med dem för en industrimålning i Västerås och det känns så skönt att äntligen kunna ha detta löst. Jag hoppas verkligen att det blir som jag har tänkt mig och att de möter mina höga förväntningar men det tror jag verkligen med tanke på deras goda recensioner.

Ska bli intressant att bevittna detta nya tillvägagångssätt. Det låter helt otroligt bra. Härligt med ett företag som ligger i framkant och löser problem. Ser fram emot denna uppfräschning av våra lokaler. Det händer inte ofta att här målas om, för att det inte är ekonomiskt möjligt att stanna av produktionen. Blev så otroligt glad när jag fick reda på denna smarta lösningen. Kommer helt klart att rekommendera detta till andra industrier i området.

industrimålning Västerås TPM Industrimålning

Alustång och rundstång, bra info

- Posted in Industri by

Alustång och rundstång info

Användning av rundstänger av aluminium. Vad finns det för olika användningsområden och fördelar? Hur ser legeringen ut? Det finns många olika aluminiumlegeringar och användningsområden. Hittade en sida med en mängd olika och bra sorter. Väldigt bra utbud är a och o för att man ska vilja bli kund. Lite förslag och fakta kring de olika sorterna har jag sammanställt här för att underlätta:

EN 6063: Denna är väldigt korrosionsbeständig och har bra svetsbarhet. Funkar bra för dekorativ anodisering. Profil Legering, för komplicerade kundanpassade profiler.

EN 5083: Denna sorten har hög hållfasthet, svetsbarhet samt korrosion barhet. Är även saltvattenbeständig. Den hårdnar snabbt vid bearbetning. Används bland annat vid skeppsindustrin.

EN 6082: Hög hållfasthet, svetsbarhet och korrosions barhet. Inte lika lämplig för dekorativ anodisering. Väldigt bra att använda när man kräver hög hållfasthet och seghet. Tack vare detta är denna den mest förekommande konstruktionslegeringen. Används till bärande element i skepp, verktyg för plasttillverkning, bussar med mera.

EN 2014: Denna kallas oftast för dural. Den har sämre korrosionsbeständighet och svetsbarhet men hög hållfasthet. Detta används inom bland annat flygindustrin.

EN 2007: Innehåller en hög halt koppar. Mycket god skärbarhet och hög hållfasthet. Den har sämre korrisionsbarhet och är inte lämplig för svetsning på grund av den höga halten koppar. Sämre anodiseringskvalitet och är ej godkänd enligt ROHS. Den är kortspånig. Används vid avancerade bearbetningar som till exempel maskindelar, såsom bultar och nitar.

EN 7020: Denna har mycket hög hållfasthet och kortspånig legering. Låg korrisionsbeständighet vilket inte gör den lämplig för anodisering. Men den har bättre svetsbarhet än andra legeringar i 7000-serien.

EN 7075: Den har en kortspånig legering med mycket hög hållfasthet. Låg korritionsbeständighet på legeringen. Lämpar sig inte bra för svetsning och anodisering.

Hoppas ni fick någon hjälp av denna lilla sammanställningen. Vill ni veta vilken sida jag hittat och rekommenderar klicka här.